Archiwum 10 czerwca 2015


Dokumenty w firmie
Autor: ekspert | Kategorie: Informacje 
Tagi: księgowość   dowody księgowe   porady księgowe   dokumenty księgowe  
10 czerwca 2015, 15:05

Przedsiębiorca, który chce prowadzić sprawie własną działalność gospodarczą musi wiedzieć, że podstawowym fundamentem na rozwój firmy jest dobrze uporządkowana i prowadzona księgowość w firmie.  

 
 Wszystkie wykonane ewidencje gospodarcze, jakie miały miejsce w firmie muszą być zaksięgowane oraz muszą posiadać potwierdzenie dokumentalne. Taki zapis w księgach rachunkowych nosi nazwę dowód księgowy.  

Zgodnie z ustawą rachunkowości dowody księgowe powinny być : 

-rzetelne 

-kompletne  

-wolne od błędów rachunkowych 

Przechowywanie dokumentacji firmy to jeden z wielu obowiązków przedsiębiorcy. 

Które dokumenty musisz bezwarunkowo trzymać? -

księgi podatkowe (dla pełnej księgowości – księgi rachunkowe, dla uproszczonej: PKPiR) 

-rejestry, 

-sprawozdania finansowe,

-ewidencje, 

-dokumenty inwentaryzacyjne, 

-dowody księgowe, 

-sprawozdania finansowe, 

-dowody transakcji, np. faktury 

-korekty, 

-duplikaty. 

Dokumentacja księgowa powinna być uporządkowana w sposób chronologiczny oraz odpowiednio uporządkowana. Jest to konieczne, aby w razie potrzeby można by było do nich zaglądnąć. 

 
WAŻNE! Dokumentacji księgowej nie można wyrzucić, gdyż w razie kontroli skarbowej stanowi podstawowe źródło informacji.